Изградена е след няколко национални архитектурни конкурса - през 1915 г., 1932 г. и 1933 г.
Едва първопремираният проект от третия конкурс на архитектите Сава Овчаров и Йордан Йорданов е реализиран през 1935-37 г.
Авторите, утвърдили се като творци на модерната архитектура от 1930те години в регионален романтичен уклон, са ясно различими с интерпретациите на характерни елементи от традиционната архитектура - най-често бифории, които смекчават строгостта на въздействие.
Големите прозоречни отвори и по-щедрото остъкляване на ниските етажи, прозирните балкони, постъпателното отдръпване на два атични етажа в дълбочина и плоският покрив-тераса допълнително облекчават въздействието на масите.
Надребняването на пропорциите на прозоречните отвори подпомага хармоничното вписване на сградата в пространството на тесния площад и възприятието от скъсените дистанции и ракурси.
След 1990 г. въздействието на бившата Учителска каса бе сериозно накърнено от климатици, сателитни чинии и реклами по фасадите.
Но през последната година - докато обществеността се вторачваше в реконструкцията на площада и новите тротоарни настилки, сградата на Учителската взаимоспомагателна каса е била надстроена.
въздейства като неуместна шапка.
Тя не само е чужда на стила на оригинала и характерния почерк на едни от класиците на българската междувоенна архитектура Сава Овчаров и Йордан Йорданов.
Поради издължеността на площада, тя се вижда отдалече и придава допълнителна тромавост на сградата; обременява традиционния силует на площада.
Новите прозоречни отвори въвеждат нов ритъм, който е чужд на сложната комбинация от ритми на прозорците във височина.
С риск за пореден път да бъда причислена към клуба на плачещите за стари сгради,
отново ще подчертая, че майсторството в съвременната архитектура, както във всяка предходна епоха, е да намери достоен, а не скандален, начин да се намеси деликатно и органично в контекста. Да добави стойност, а не да отнеме качество.
А тази сграда е индивидуална недвижима културна ценност от местно значение,
обявена в ДВ бр.40/1978 г. и част от групова недвижима културна ценност.
Как изглеждат нещата в конкретния случай?
Цялата надстройка лишава сградата от така характерния и елегантен завършек на плоския покрив, който допълва образа на всяка модерна сграда с експресивното усещане за дръзновен полет на фона на небето.
Съществуващият ансамбъл е нарушен с удивителна смелост.
Тази намеса изглежда още по-смущаващо предвид факта, че сградата е собственост на Министерство на културата и в нея се намира офисът на
Българския национален комитет на Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места (БНК на ИКОМОС).
И двете институции са призвани да опазват недвижимото културно наследство.
д-р арх. Любинка Стоилова
3 коментара:
Намесата е доста по-стара. В гугъл може да се види, че надстройката съществува и през 2014 г. Вероятно и преди това.
https://goo.gl/maps/8ombu18Bkw8hPArk6
Ето я и през април 2012 г.: https://goo.gl/maps/tTPY6iRMdZK7RtVk7
Аз се убеждавам, че е необходимо да се въведе магистърска степен по реконструкция и реставрация към висшите учебни заведения по архитектура, защото ще съсипем културното си наследство от неграмотни в това отношение архитекти-проектанти; Пралелно камарата на архитектите трябва да въведе лицензиране на проектанти-реставратори и консерватори, така че с това да се занимават архитекти с лиценз за правоспособност.
А сега нещо по-специфично - тази сграда не бих причислила към модернизъм - "модерната архитектура от 1930те години в регионален романтичен уклон"!!!
Публикуване на коментар